Monday, May 28, 2012

pakai tudung labuh mesti kena pandai semua ke ?

bismillahirohmanirohim.. : )

oke..harini ada perkongsian lagi...sorang hamba Allah bertanya lagi pendapat alang dan alang cuma bagi pendapat dari diri alang..insyallah...jom baca.. ^^

soalan :
Assalammualaikum akak,,adalah seseorang nie kata 
pakai tudung labuh @ besar,, tapi ilmu agama tak banyak mana, hebat pada pakaian jer, tapi ilmu di dada hampir tiada, tak segan bawa nama islam bersama,tapi ilmunya sedikit sahaja..mcm mana eak ?




jawapan :


ilmu agama bukan berdasarkan apa yg mereka pakai...tak semestinya yg pakai tudung labuh nie mesti kena pandai tu..pandai ni..mesti kena perfect..tak boleh salah langsung..tak semestinya pkai tudung labuh nie kena sekolah agama ja..kena pandai arab...kena tu..kena nie..ilmu kena banyak...menutup aurat nie  wajib  bagi setiap umat islam..bukn untk org yg belajar agama ja...pakai tudung labuh...benda tu lagilah di tuntut..tapi tak bermakna seseorang tu kena penuh dengan ilmu agama dalam diri dia..bukannya alang maksudnkan ilmu agama tu tak pnting..tpi alang cuma nk awk faham..yg pakai tudung labuh di tuntut...ilmu tu pun di tuntut...tapi..klu org yg memakai tudung labuh nie tak bnyk ilmu agama...tak bolehlah kita nak hukum dia mcm tu..macam nie..tak adil lah islam kalau 
macam tu..sedangkan islam tu adilkan ? bertuahlah klu org tu ilmunya sedikit tapi dia masih faham tentang ilmu yang dia pelajari tu..dia beramal..dia masih faham apa itu aurat..tuntutan aurat..kenapa kena pakai tudung labuh...dia istiqamah dengan apa yg dia dah buat...dia cuba nk tambahkan lagi ilmunya..daripada  yang ilmu banyak...tapi tak amalkan..tak sitiqamah..ada ilmu mcm takdak ilmu..ada ilmu banyak tapi tak jaga aurat..ada ilmu tapi tak jaga batasan..yg mana kita pilih ? kalau boleh..kita pilihlah yg berilmu dan


 beramal..baru sempurna iman kita..ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah dik.. :)

wallhualam..

tak dak buah..daun pun takdak..sedihkan tengok ?



19 comments:

  1. agama itu bukan dinilai pada tudung yg labuh, tp org yg bertudung labuh pasti berusaha menjaga suruhan agamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer..betul..selalunya mcm tu lah ^^

      Delete
  2. yups betul... kita manusia ni tiada yang sempurna... ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tak boleh nk hukum seseorang mcm tu je kan :)

      Delete
  3. tudung adalah wajib bagi hawa.. jadinya ilmu agama sedikit atau banyak itu bukan alasan untuk tidak bertudung.. mungkin dengan kita bertudung kita akan mula belajar lebih banyak ilmu agama. siapa tahu kan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...aurat tetap aurat..ilmu tetap ilmu..sebb allah dah berfirman dlm quran..hendaklah perempuan nie mlbuhkan tudung mereka :)

      Delete
  4. Tudung labuh adalah salah satu cara membentengi diri daripada maksiat...bertudung labuh lebih selesa dan selamat...tak semestinya org bertudung labuh mesti pandai semua tapi dia faham sebab bertudung labuh dan amalkan..dlm masa yg sama terus istiqamah menambah ilmu..insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer.memang di akui ada setengah yg memakai tudung labuh tpi adab takda semua..tapi..mungkin dia tak tahu..tpi dia thu tntang aurat..mcm kiterlah kan...ada yg kita tak tahu..insyallah :)

      Delete
  5. betul3 .sangat setuju .. ! walaupun mulanya dia tidak seberapa , lama2 dia akan ikhlas keranaNya .:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer..mulanya tak iklas lama ter ikhlas sndri :)

      Delete
  6. Yeah setuju dengan alang. Selalu salah anggap dengan bertudung labuh nie. Tak semestinya pakai labuh2 kena banyak ilmu. Itu disyariatkan islam kena menutup aurat. ilmu boleh dicari kan. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer..ada yg ilmu sdkit tpi istiqamah :)

      Delete
  7. lebih besar tuduh lebih rasa secure...kan kan...:)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak alang,sy pn bru start tukar dri bidang 45 ke bidang 50..tp mgkin da jd adat agknye,mempersoalkan ketinggian ilmu dengan labuh tudung seseorg..sgt2 menguji ksbrn huhu..plak tu sy bru umo 18 thun ni,bkn dri skolah agame,mkin byk plak komen2 negatif.. tgk sy from top to toe,mcm jht sgt sy ni huuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam wbt..kan..org yg di uji orang yang Allah syg sebb nak tambah pahala kita..yg pnting kita sbar...dan buat derkkk jer dengan apa yg org nak ckp..chill ok..Allah kan ada ^^

      Delete
  9. assalamualaikum k.alang,sy pn bru je berhijrh dri tdg biase ke tdg bidang 50..agknye da menjd adat mempersoalkn ketinggian ilmu dgn labuh tdg seseorg..sgt2 menguji ksbrn..plak tu sy bru 18 thn ni n bukn dri skolh agame..tmbah lg,soklan cepumas mcm ni-ko mimpi masuk neraka ke? sy x thu nk bg jwpn ape kak..biasenye sy diam je tp klau yg jnis mendesak,sy ckp -x la,ak berangan nk msuk syurga,alg2 da berangan kn,baik ak cari jln nk dpt tiket msuk syurga..-_-

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...