Tuesday, October 25, 2011

bukan senang nak tegur.......

bismillahhirohmanirohim.... ^^


nak tegur orang memang susah...memang memerlukan ketahanan dan kesabaran diri yg banyak...tambah pulak makhluk yang bernama manusia..sebab mereka mempunyai ego yang tinggi dan pemikiran yang "tinggi" jugak...jika orang itu berilmu...bila dia tahu benda tu salah...dia akan terima,minta maaf atau berdiam diri...sebab dia tahu jika dia terus menegakkan benda yang salah..mungkin mengundang dosa lagi..jadi..kalau kita tau kita salah..lebih baik berdiam diri dari terus merosakkan diri...kadang2 tu kita tak sedar pun yang kita nie dah mempersendakan agama...pemikiran kita hanya akan ingat...ha...pijak alquran,hina al-quran,letak gambar tak elok dekat tulisna Allah,lukis gambar nabi,main2kan ayat alquran...


sedangkan kita tak sedar yang kita mempersendakan ilmu Allah,kita mempersendakan manusia yang cuba menegur kita,for example
 'kau balik gi ceramah dekat surau lah" ..


"jangan dok tunjuk baik sangatlah kannn " 


"ustaz/ustazah dah datang" 


selalu kan dengar ayat mcm nie ? tapi tulah hakikatnya..kita tak sedar..sebab tak da sapa nak tegur..mungkin kita anggap benda tu tak ada apa tapi sebenrnya kita telah mempersendakan agama....sebab tulah kena berhati2 dalam berkata-kata.


"Dari Abu Hurairah r.a bhw Rasulullah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan yg baik atau hendaklah ia diam." 




dlm alquran jugak ada sebut pasal mempersendakan agama..


Al-Anam[70] Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan.

Maidah [57] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu dan orang-orang kafir musyrik itu: Menjadi penolong-penolong dan bertakwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.





bersabarlah duhai hati2 yang sedang menegur makhluk bernama manusia...sesungguhnya Allah bersamamu...yang baik itu tentunya di benci syaitan dan dikecam hebat oleh nafsu..semoga kita dalam keimanan serta istiqamah dlam menyampaikan ayt Allah dan mengharapkan redha Allah...bukan redha manusia....wallahualam

5 comments:

  1. pehh terbaik,,,,,,,

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alikum warahmatullahi wabarkatuh,
    Sabar, tabah dan istiqamah serta selalu berdo'a memohon pertolongan-Nya itulah modal utama kita dalam da'wah.
    Salam dan teruslah berda'wah.

    ReplyDelete
  3. alhamdulilah..terima kasih semua...terima kasih Allah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...