Friday, July 22, 2011

patutlah ramai baby dan kanak2 astma sekarang...

bismillahhirohmanirrohim....assalamualaikum semua.. ^^


ok..kali nie alang nak cerita pasal tajuk dekat atas tu...fuh  panjang jugak yer!

hasil kajian alang menyatakan bahawa baby atau kanak2 sekarang banyak yang ada penyakit astma atau nama glamor dia penat...tau penat?..orang penang panggil penat la nak habaq mai...hehe

nama penyakit nie banyak...ada yang panggil astma...ada yang panggil penat...ada yang panggil lelah...ada lagi la nama lain yang alang pun tau 'ter' tau...heh

ok...berbalik dari kajian alang tu....alang dapati....ramai yang baby dan kanak2 nie ayah atau abang atau orang terdekat depa nie merokok...ulang... "MEROKOK"

YEAH ! merokok ! ulang suara....'merokok'

ada sapa yang tak dengaq lagi?..hehe

ada ka patut...sambil pegang baby sambil hisap rokok? memang patut hampa berkasih sayang antara anak dan ayah...tapi kang anak tu sakit jadi sayang "sikit" pulak dekat anak tu...baru nak nyesal

mesti ada orang kata : haish...teruknya....kesian dekat baby tu...nakal betul...aww =.='

tapi...kalau korang tak percaya korang tengoklah masyarakat kita....korang cari sendiri...mesti ada punya.....bukan sikit...dan bukan semua..tapi ramai ! ya ramai ! ada yang nak tegur? alang salute !!
kalau tak bersama dengan baby pun bersama dengan kanak2 atau bahasa sempoinya budak2..heh...

korang bayangkan bapak sedang memegang tangan si anaknya sambil menghisap rokok...perghhh....
lepas hisap tentu dia pegang rokok tu dekat tangan kan?...lepastu agak2 'kanak2' tersebut tinggi mana dengan ayah mereka...

1. sama tinggi kah?
2. paras bahu ayahnya kah?
atau
3 . paras pinggang dan kepalanya sama paras dengan tangan ayah yang memegang rokok tadi??

kalau yang no 3 tu...asap rokok tu pi dekat mana??
tudia anak punya baik sedut !
yang ayah dengan seronoknya menghisap rokok sambil pegang anak.... =.='

dia tak sedar yang asap rokok tu buleh menghancurkan masa depan anak dia atau pun menambahkan risiko anak dia mati cepat...ataupun menyeksa anak dia nanti...ataupun menyeksa diri dia jugak sendiri..haaa.....tak tipu lah...betol lah kan...

kalau anak dia sakit...kan susah nak belajar?

kalau anak dia mati...kan dia baru nak menyesal?

kalau anak dia terseksa dengan penyakit penat tu...kan ke susah?

kalau anak dia sakit..sapa yang kena bawak keluar duit?...bukankah bapaknya jugak?
sapa susah?

dia cari masalah..dia yang tanggung..haaa..sudahh......haha

haih...sedarlah...kalau nak merokok...sangat33 pun jangalah merokok depan anak....tolonglah..

effect tu...bukan untuk anak saja....habis untuk orang lain jugak...sedarlah...katakan TAK NAK PADA ROKOK! ^^

3 comments:

  1. sian orang lain yg jadi mangsa..

    ReplyDelete
  2. tu la...nk merokok pergi jauh..klu sang suami tu tlg la hisap rokok kat luar rumah...

    ReplyDelete
  3. ASsalam...
    yup sgt2 x suka gn perokok....benci!!!!

    wlu dh taw hukumnya haram..masih rmai yg merokok jgk...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...