Friday, June 3, 2011

beruntunglah orang yg pelik !

assalamualaikum...

ya...beruntunglah orang yg pelik....korang percaya x?

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”
[Hadith Muslim no. 145]

dah baca hadis kat atas?

uke...meh alng nak crita sikit..akhir zaman sekarang nie...manusia sudah bertukaq fikiran...orang yg beragama dianggap kolot dan x "up to date ! "

memang...memang betoi.....ala....kat mana pun sama ja...bila sorang tu cakap pasai agama sikit...mulah lah ada orang kat blakang duk sebut.."tu dia,ustaz/ustazah 'baru' mai dah" pantang cakap lebih sikit pasai agama..ha....ada yang akan kata "nak pi ceramah masuk masjidla"

kan? kan?

mesti ah ada ja manusia yg mcm nie....uke alng nak tanya...
ilmu hanya akan dapat kat sekolah ja ka?
kat masjid ja ka?
or kat tempat blajaq ja ka buleh bagitau pasai ilmu? ceciter...

tapi hakikatnya tulah....ramai manusia tambah2 masyrakat kita yg berfikiran mcm tu....nak ceramah hanya dalam masjid or jadi ustaz or ustazah dulu atau bahsa sopannya mendapat pentauliahan gelaran ustaz or ustazah jer buleh crita pasal agama..bila org yg bukan gelaran ustaz or ustazah dikira "buat baik" bila menegur seseorang mengenai agama..bukankah berdakwah kewajipan setiap umat islam??

pelik....haaa....bila kawan tu tutup aurat sebetulnya akan dipandang pelik....kan??
buat seropa mcam diorang ja wajib tutup aurat..orang yg pandang pelik tu spesel..xyah tutup..haha...hukum maner tah diorang amik..haish =='


memang pelikkan..tapi..tulah realiti yg perlu ditelan...

contoh lagi...sekrang nie....bila sorang tu kawan rapat gila dengan kaum sejenis..dianggap lesbo la..gay lah....dan dipandang pelik..sedangkan  yg kaum bukan sejenis dok berkwan dan berpegangan berpelukan tu dipandang bangga dan biasa..dan disanjung lagi tu.."wah...cute couple !dah 5 thun dah korang declare..xder gaduh2 pon..manjer2 ader la...syg2 lagi..awww...aku doakan korang bahgia yer"...errrr....zaman sekarang.....pelik kan? patutnya kena mcm nie...wah...cute couple ! aku doakan yg laki tu cukup duit dan terus menikahi yg perempuan tu secepat mungkin supaya mnjadi yg halal baginya!" kan best? :)

"ehh...hang pi la baca doa...hang kan pandai doa2 nie...."
sering kali kita dengaq ayat nie  jgk kan..ayat atas nie...err....cer tanya...doa tu kat aku sorang jer ker wajib tawu? kau x perlu ker pandaikan diri? kalau x perlu kenapa mengaku islam? kan?

jadi...beruntunglah orang yg pelik ! bukan pelik suruh jadi superman ka..tapi..maksud nabi..nanti akhir zaman akan berlaku mcm nielah...org yg beragama nie..yg pakai tudung labuh...kopiah semua...menjadi org yg pelik dari manusia lain..

jadi...kita sebgai umat islam..berfikirlah seperti seorang islam..bukn melayu..faham? dan kita kena ada cita2 untuk ubah pemikiran umat islam tambah2 pemikiran orang melayu yg beragama islam..


sama2lah kita jadi org yg pelik yg dimaksudkan nabi..insyAllah :)


5 comments:

  1. alang, miejah pelik tak ? o.o

    ReplyDelete
  2. uihhhhhhh O.o im thinking. wut kind of weird am i~

    ReplyDelete
  3. skong sgt2

    mmg

    tpi skng pesen pelik2 buat kite lg pelik

    even bertudung

    pesyen tak ingt

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...